Bovenlichten en snijramen in Nederland

Bovenlicht van augustus 2009

Home
Over mijzelf
Bovenlicht van de maand
Wat zijn bovenlichten?
Wat is nieuw?
Bovenlichten in de diverse stijlperioden
Naar bijzondere items
Oorsprong van de Symbolen
Geschiedenis glas, gevels en bouwkunst
Oude prenten, gravures en foto's
Middeleeuwse metseltekens
Tympanen
Schamels
Romeinse jaartallen
Oorsprong Byzantijnse kandelaars
Vertikale slijpgleuven
Renovatie en restauratie
Buitenlandse voorbeelden van bovenlichten
Web links
Gastenboek en contact
Zoeken op deze site
Wat is triest

BACK

START

NEXT

dsc05610haarlem-kl.jpg
Haarlem

Haarlem, Nassaulaan: 20e eeuw
 
Inmiddels al weer wat ouder werk van de houtsnijder Maarten Robert, die overigens al heel wat mooie ornamenten aan de publieke ruimte heeft toegevoegd.
 
Het is nogal listig om een duiding aan een modern werk te geven.
Wat we zien is een handboog met fraaie pijlenkoker gevuld met pijlen. De koker is gevleugeld. En in de rechter bovenhoek duikelt een putto (of is het hier amor) door de lucht.
 
Ik weet niet wat Maarten bedoeld heeft, maar ik kan er wel een lezing voor verzinnen. Maakt u als kijker gerust uw eigen.
 
Als het thema hier liefde betreft: dan zien we de goddelijke liefdespijlenkoker gevuld maar Amor is geheel alle controle kwijt.
 
De vleugel herinnert aan de Griekse mythologie. De Griekse god Hermes droeg gevleugelde sandalen, de goden hadden een gevleugelde helm en er is ook sprake van een gevleugeld paard. De vleugel geeft aan, dat de drager ervan in een mum van tijd ergens kan zijn en verwijst naar tijdloosheid.
 
Er is hier 1 vleugel afgebeeld. Nu kan het zijn, dat de maker heeft gedacht, denk die 2e er maar bij.
Als symbool van de tijdelijkheid van het leven, zien we vaak een gevleugelde zandloper afgebeeld. Dan is daarbij de ene vleugel van een vogel, de andere van een vleermuis: dag en nacht wisselen elkaar af.
Zo bezien is hier sprake van de DAGvleugel en verwijst hij naar de lichte kant van het leven.
 
Nog een overweging: putti en cherubijntjes zijn een geliefd object in de kunst van de Barok en nog enige tijd daarna. Het zijn verstandig kijkende kindfiguurtjes in een engelachtige (beschermende) rol.
De rauwe beperkte aardse werkelijkheid wordt door hun aanwezigheid geplaatst in een wijder hemels perspectief.
Een omlaag kukelende putto is strijdig met dit hemels perspectief en past in de tijdgeest van de 20e eeuw: het hemels perspectief is zoek.